teletubbylerin fuhuş propagandasının hikmeti (sağ epistemoloji)

epistemoloji (bilgi/malumat felsefesi) nedir bir önceki yazıda örneklendirmiştim. kartezyen anlamında kısaca, öznenin nesne hakkındaki malumatı. ancak önemli olan buna nasıl ulaşıldığı veyhut ulaşılabilip ulaşılamadığı. insanın bilgiye ve yargıya nasıl, ne şekilde ulaştığı evren tahayyülü ile ilgili en önemli doneyi vermekte. bu nedenle sağ/sol kategorizasyonunda önemli bir dönüm noktasını müjdeliyorum; sağ epistemoloji!

bu tanımı 2006 yılında sözlükte yapmışım. ama bu, o gün kendi icat ettiğim bir şey değildi. gündelik yaşantımdan farkında olduğum bir gerçeğe isim takmıştım sadece.

eve satın aldığı halısında haç görüp televizyon imamını panik halinde arayan izleyiciden, trafik lambasında kürtçülük propagandası arayan valiye, modern mimarilerde orak çekiç arayan uzmana kadar artık alıştığımız bir tahayyül.

ancak bugün (daha doğrusu 15 kasım itibariyle) acı bir şekilde bununla tekrar yüzleştim:

yukarıdaki videoda, araştırmacı gazeteci sefer darıcı’nın sekiz yıllık araştırmalarının meyvelerini görüyoruz. yalnız darıcı beyin araştırmaları ya da en azından yöntemi orijinal değilmiş:/. sosyal medyada özellikle frengistanda aynı yöntemin kullanımı gayet yaygınmış meğer.

bunun gösterdiği de şu, bu tür bilgi edinme şekli sadece “bize” mahsus değil, çizgi filmde sex yazısı arayan zihniyet her yerde mevcut. bunun da düşündürdüğü şey şu, nasıl bir ben-bilinci veya kafa yapısı böyle bir araştırmaya girmekte. ikinci olarak bu kafanın girdiği bu malumat arayışının edevatları ve şekilleri neler.

marksist bir anlamda nasıl ki, üretim araçları üretim şeklini belirliyorsa; malumat arayışında kullanılan edevatlar da bu kafa yapısının belirleyicisi oluyor. bu nedenle sondan başlayalalım.

elimizdeki yöntem, çizgi dizinin frameden frame’e incelenerek “sex” kelimesinin nerelerde ortaya çıktığını araştırmak. okuma yazma bilmeyen türk çocuklarının “sex” kelimesini gördüklerinde fuhuşa yönelecek olmaları “doxa”sını bir önkabul olarak varsaydığımızı belirterek devam ediyorum. buradaki önemli nokta, araştırmaya görüntüde gizli “sex” kelimelerinin olacağına olan iman ile yola çıkılmış olması. sex kelimesinin o ekranda olmasının gereği, yararı bir varsayım şeklinde kabul edilmiş iken yola çıkan araştırmacı elbet ki istediği kelimeyi ekranda görebilmektedir. bu nedenle ortaya koyulan kanıt, yani ekrandaki sex kelimesinin varlığı, aslında ön kabulün ta kendisi.

bu tür malum ilişkilere latincede a priori denmekte, ve bir bilgi edinme sürece “orjinal” bir bilgi ihtiva etmemeyen kendinden varolan ön kabulleri anlatmakta. malumat felsefesindeki  önermeleri tartışmamıza yarayan bu kavram, elbet ki milli-muhafazakar araştırmacılarımızın cinsel araştırmalarını da anlamamızda azami yarara sahip.

belirli tür bilgiler için a priori sınıflandırması anlamlı olabilir. mesela dil içinde kendine refere edene, “hiç bir bekar evli değildir” önermesi gibi tanımlamalar için geçerli olabilecek bir tür ulum olan a priori, birini yargılamak ya da bir nesne hakkında “yeni” ve orijinal bir bilgi edinmek için kullanılmaya çalışıldığında gayet anlamsız bir hal alıyor, çünkü kendi yaptığımız tanımın gerçekliğinden hareket ediyoruz.

madem ki bilgi arayışında öne sürülen kanıtın içi tamamen boş, neden böyle bir uğraş içine giriliyor diye sorulması ise bu malumat arayışına giren kafanın şuuruna ışık tutmakta. elbet ki içinde sex yazısı aranan bir medya bulunması gerekmekte, ve bu medyanın da muarız ve hafif tabirle tenlit edilmek istenen bir medya olması gerekmekte. bu durumda ortaya koyulan kanıtlar ad hoc olmaktan öteye gidemiyor. ad hoc latincede bunun için anlamına gelen bir başka felsefi terim. ulaşılmak istenen çözüm bilindiğinde ve bunun için ortaya bir önerme atıldığına buna ad hoc denmekte.

bu noktada araştırmanın metodunun ad hoc’luğunun nedeninin açıkça araştırmanın nesnesinin yargılamak olduğunu anlamak da zor değil. nasıl ki aranılan kanıtın baştan ne olduğu biliniyorsa, aynı şekilde varılacak yargının da baştan ne olduğu biliniyor.

bu noktada muhafazakarların çocuk programlarıyla ne alıp veremedikleri var, bunu anlamakta zorlandığım için bu psikolojiyi açıklamaya giremeyeceğim. ancak bu a priori yargılama vakıasının delil oluşturabilecek sözlükte çok güzel bir çalışma yapıldı.

celeron 300a isimli sözlük yazarı, aynı yöntemi islami geçinen dangalak dizilerden sır kapısına uygulamış ve çıkan sonuç aynı olmuş.

sağ epistemolojinin yöntemsel olarak ad hoc olması ve bu nedenle gerçekle ilgili orjinal hiç bir şey söyleyememesi önemli bir arızayken, bu yöntemsel sefalete girişmesinin de yegane nedeni kendine hedef olarak seçtiği nesneyi yargılamak, ezmek ve zulmetmek.

bugün 22 kasım, bir yandan internet filtresi, diğer yandan konuşulduğu inkar edilen vicdani ret derken, oda tv davasının ilk duruşması görüldü ve tahliye çıkmadı. söz konusu terör olduğunda, iddinamelerde darıcı stili göze çarpıyor. duvardaki che posterinden, vicdani ret broşüründen örgüt üyeliği isnat edilebiliyor. sonuçta kimin neden yargılanmak istendiğine önceden karar verildiğinde, bunun araştırılması, incelenmesi ve soruşturması da sağ epistemolojinin kurallarına tekabül ediyor.

iyi seyirler.

teletubbylerin fuhuş propagandasının hikmeti (sağ epistemoloji)” üzerine 3 yorum

  1. Şimdi,
    Bu sex arayışının takiyyeyle bir ilgisi olduğunu düşünüyorum. Yani “sex sözcüğü olduğu için zararlıdır” yargısında bir arıza var; çünkü bilgiyi yanlış yontemle arıyor diyoruz ya,bu tartışmaya takiyye kavramını eklemek, daha dogrusu eklenmiş halini duymak istiyorum.
    Nedeni şu. Sihirli Annem dizisi izleyeniyim ben yaşımı hedeflememesine rağmen. İddiam şudur: Bu dizi içinde bulunduğumuz politik atmosferin kulturel alanına ters düşmektedir. Hatta bu yüzden tarafımdan “ulan bu dizi kesin gidici” şeklinde paniğe uğranmıştır. Dizi dahilinde flört enfes bir biçimde ve pozitif olumlanma şeklinde ele alınmaktadır. Aynı şekilde 18 yaşını geçen perinin peri olmayan kızı zamanında nefis bir anne-kız konuşmasında bulunmuş, ve ilk aşkın cinsellik içerebileceği olumlanmıştır.
    Farkındayım, ifşa eder gibi yazıyorum. Neleri irdeler oldum..Yukarıdaki arayışlar beni de hattımı savunmaya zorladı, bundandır.
    Kısa kesmeliyim. Kültürel dönüşüm için bu dizi terstir. Bu yüzden bilginin doğrusuna bu şekilde ulaşmak aslında amacın kendisi değil, diziden kurtulmak için bir araçtır. TAKİYYE?
    Teletubbies için yorum yapamam, sanırım bir veya iki bolumunu izledim. Burada epistemolojik sapmanın tillahını gösterebilirim kızgınlıktan. Burada da cinsiyetsizliği veya hermafroditi lanetliyorlar desem, bu defa ben bu adamlara donuşeceğim. O yüzden susuyorum.

  2. çok ters köşe olacak ama geçen cündioğlu’nun “teoloji yurdunda felsefe” konuşmasını dinledim. burada bir kısımda, gerçekliğin önemli olmadığı, halkın muhayyilesini hayalin beslediğini, bu nedenle de hurafe deyip geçmemek gerektiğinden bahsediyor.

    hoşuma gitmese de, metodolojik olarak gerçeğe tekabül etmeyen “sex kelimesi arayışı” bu bilinçdışından gelen eleştiri mekanizması olarak değerli olabilir. ya da en azından, “böyle bir şey var evet” demem lazım.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s